1 Şubat 2010 Pazartesi

Vize parası neyin cezasıdır?

Vize: 1- Bazı resmî kâğıtlara “görülmüştür” anlamında konulan işaret ve bu işareti koyma işi. (Hukuk) Bir ülkeye girmek veya bir ülkeden çıkmak için yetkili makamlardan alınması gerekli izin.

Peki biz ne zamandır “tanışığız” bu kelime ile? Ahmet Mithat Efendi’nin romanlarında geçmiş ilk (1889).

Peki kelime kökeni ne imiş? Türk Dil Kurumu Sözlüğü “Fransızca kökenlidir” diyor. Visa (görmek) kelimesinden. Başka sözlüklerde “görüldü, görülmüştür” manasına İtalyanca’dan geldiği söyleniyor.
***


Türk vatandaşlarına vize uygulayan ülkelerin toplam sayısı (doğru saydıysam): 134. Dünyada elimizi kolumuzu sallaya sallaya gidebileceğim ülke sayısı sadece 56.

Sözlük anlamı dışında ne demek vize? Şu demek: Kusura bakma ama seni ülkeme almak istemiyorum. Neden? Çünkü sen fakir ve eğitim seviyesi düşük bir ülkeden geliyorsun. Doğrudur. E fakir bir ülkeden geliyorsan büyük bir ihtimalle ülkeme göç etmek istiyorsundur. Öyle olsun, ne olacak? Evet ama eğitimsiz olduğun için büyük bir ihtimalle yasadışı işlere karışacaksın. Bana potansiyel suçlu mu diyorsun? Tam olarak değil ama umutsuzluğa düştüğünde böyle yapma ihtimalin yüksek. Senin ülkende yasadışı işler yapılabiliyorsa bu benim suçum mudur? Ne kadar az insan bu suçları işlemeye meyilliyse benim için o kadar iyi. Tamam da senin kendi fakirlerin ve eğitimsizlerin de var. Evet ama onlar benim fakirlerim ve eğitimsizlerim. Onlar da suça karışabilir. Evet ama senin de desteğin olursa işler iyice sarpa sarar. Haydaa. İyi ama ben üniversite mezunuyum. Olabilir ama senin üniversiteni adamdan saymıyoruz zaten. Bizim gözümüzde ilkokul mezunusun. O da okuma yazma bildiğin için. Sağol, ne kadar iyisin. Rica ederim.

Vize işte bu demek.

Peki diyelim ki buraya kadar hak verdik.

Vize parası ne oluyor? O ne için veriliyor? Veya hangi hukuki gerekçe ile isteniyor?

Ben senden vize koymanı istemedim. Beni önceden denetlemek “görmek” isteyen sensin. Ayağına kara çağırıp benden bin tane kağıt isteyen de sensin. Bunun bir de niye bir “ceza”sı var? Randevu vermek için ayrı bir para istiyorsun, vize başvurusunda bulunabileyim diye ayrı bir para istiyorsun, pasaportumu eve yollatmak için ayrı bir para istiyorsun. Nasıl bir çarktır bu?

Konsolosluklardan birinde çalışan birrrr Allah’ın kulu bana bunu açıklayabilir mi? Hadi onlar yetersiz Türkçeleri nedeniyle diyelim ki Türk gazetelerini ve bittabi beni okumuyorlar. Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı’ndan bir görevli hiç olmazsa açıklayabilir mi? Vize parasının gerekçesi nedir?
***


Şu olabilir mi? “Senin gibi fakir ve geri kalmış cahil bir ülkenin fakir, geri kalmış ve cahil insanlarını denetlemek için ben gereğinden daha fazla personel çalıştırmak zorundayım. Onların maaşı, yemesi, içmesi, servisi, sigortası... Bu kadar personeli ve bu kalabalığı barındırmak için büyük binalar (yeri gelince kaleler) inşa etmek zorunda kalıyorum. Sen geri kalmış, fakir ve cahil bir ülkenin geri kalmış, fakir ve cahil bir vatandaşısın ve ben seni didik didik denetlemek zorunda kalıyorum diye bir de bunun masraflarını mı karşılamamı istiyorsun? Sorry bebeeem. Kendi yarattığın masrafı kendin ödeyeceksin.”

Herhalde bu. Gelen vuruyor giden vuruyor tam olarak bu demek herhalde... Fakir ülkenin çocuğu olmak ne kadar pahalı bir şey yarabbim..

Mutlu Tönbekici - 2010.01.30 - Vatan

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder