14 Mayıs 2009 Perşembe

Sokrates - Doğru, İyi, İşe yarar

Eski Yunanda , Sokrates bilgiyi saklamasi sebebiyle saygıdeğer bir ün yapmıştı. Bir gün bir tanıdık, büyük filozofa rastladı ve dedi ki;

_ Arkadasinla ilgili ne duydugumu biliyor musun ?

_ Bir dakika bekle, diye cevap verdi Sokrates. Bana bir sey söylemeden evvel senin küçük bir testten geçmeni istiyorum. Buna Üçlü Filtre Testi deniyor.

_ Üçlü Filtre?

_ Dogru,diye devam etti Sokrates. Benimle arkadasim hakkinda konusmaya baslamadan önce, bir süre durup ne söyleyecegini filtre etmek, iyi bir fikir olabilir. Bu ona 3 filtre testi dememin sebebi.

Birinci filtre,: Gerçek Filtresi Bana birazdan söyleyecegin seyin tam anlamiyla gerçek oldugundan emin misin?

_ Hayır, dedi adam. Aslinda bunu sadece duydum ve ....

_ Tamam, dedi Sokrates. Öyleyse, sen bunun gerçekten dogru olup olmadigini bilmiyorsun. Simdi ikinci filtreyi deneyelim,: Iyilik Filtresini. Arkadasim hakkinda bana söylemek üzere oldugun sey iyi bir sey mi ?

_ Hayir, tam tersi...

_ Öyleyse, diye devam etti Sokrates, onun hakkinda bana kötü birsey söylemek istiyorsun ve bunun dogru oldugundan emin degilsin. Fakat yine de testi geçebilirsin, çünkü geriye bir filtre daha kaldi; Yararlilik Filtresi. Bana arkadasim hakkinda söyleyecegin sey benim isime yarar mi ?

_ Hayir , gerçekten degil.

_ Iyi diye tamamladi Sokrates, eger bana söyleyecegin sey dogru degilse, iyi degilse ve ise yarar, faydalı degilse bana niye söyleyesin ki ?...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder